Translate

REGULAMIN dla czytelników bloga

REGULAMIN dla czytelników bloga

1. Proszę o szczere komentarze
2. Nie kopiować treści, zdjęć itp.
3. Nie podszywać pod blogerkę
4. Nie używać wulgaryzmów w komentarzach
5. Szanuj innych
6. Nie reklamuj swojego bloga w komentarzu (z wyjątkiem o podobnej tematyce jak mój blog - to chętnie poznam)

NIE STOSOWANIE SIĘ DO REGULAMINU CZEKAJĄ KONSEKWENCJE !!!

czwartek, 21 maja 2015

Rehabilitacja słuchowa osób dorosłych...

Witam !
Jak wiecie, że rehabilitacja słuchu u osób implantowanych jest bardzo ważna, zwłaszcza na początku przez pierwsze lata.
Wiadomo, że rehabilitacja osób dorosłych wygląda zupełnie inaczej niż u maluchów i dzieci.
Chodzę prywatnie do surdologopedy, duży nacisk na rozumienie mowy, bo właśnie o to chodzi. Na początku rozpoznanie dźwięków, ale to można samemu rehabilitować dźwięki. Także jeżdżę do Kajetan do logopedy, dostaję materiały do ćwiczenia w domu, lecz nie mam czasu ich opanować w tej chwili, dlatego podjęłam "przymusowo" rehabilitację u surdologopedy. Ale w wakacje zacznę rehabilitować w domu przynajmniej raz w tygodniu.

Podam przykłady a na początku wskazówki co do ćwiczeń słuchowych.

1) Reakcje na różne dźwięki otoczenia, instrumenty muzyczne, przedmiotów, głosy osób i także rozpoznać ich jeśli pacjent słyszy. (po aktywacji i po pierwszym ustawieniu)


W dalszej kolejności: (po ok 5 miesiącach po aktywacji)

2) słowa (rozpoznanie słów i jakość słyszenia głosek czyli głoska jest głośna czy cicha)
3) zdania
4) pamięć słuchowa (zdania i kilka słów do zapamiętania i powtarzać czynność)


Wszystkie ćwiczenia zwłaszcza słowne, zdania to ćwiczymy w ciszy, ale po ok 2 latach po optymalnym ustawieniu ćwiczymy z hałasem (dźwięk w tle np muzyka, rozmowa innych osób itp.)


Co do czasu rehabilitacji jest to sprawa bardzo indywidualna. Niektórzy rozumieją mowę po pierwszym ustawieniu, niektórzy dopiero po pół roku, a w tym czasie jeszcze dźwięków słuchają, żeby aktywowały elektrody. Zdarza się, że pacjent nic nie słyszy po aktywacji, usłyszy dźwięk dopiero po 3 ustawieniach.

W przypadku u mnie. Wszyscy podziwiają mnie (technicy, logopedzi itp.) że rozumiem mowę prawie od samego początku, może nie było bardzo idealnie, ale rozumiałam niektóre słowa z wysokich ton, później po 1 ustawieniu było o niebo lepiej. Ale za to dźwięków musiałam od nowa się uczyć, bo nie rozpoznawałam.. Nowy implant zupełnie inaczej wydaje dźwięki np spaliłam czajnika przez to, że nie usłyszałam gwizdka tak jak być powinno (słyszałam, ale myślałam, że to nie czajnik) i inne rzeczy, cieszyło mnie jak słyszałam głosy znanych mi osób, bo zupełnie inaczej ich słyszałam, jak pies szczeka itd.. Nie przeszkadzało mi, że nowe dźwięki, inne brzmienie, po prostu trzeba przyzwyczaić się i nauczyć się odróżniać i tyle :) dopiero po roku wszystko dobrze się ustawiło, lepiej rozumiem mowę w różnych sytuacjach. W hałasie kiepsko.. Długo zeszło zanim będzie prawie idealnie.. Ale cierpliwość!! :)

I teraz przykłady :) Tylko fragment z moich materiałów od logopedy z Kajetan i nie tylko. Bo dostaniecie od logopedów z Kajetan i od surdologopedów współpracujących z Kajetanem, osobami implantowanymi. I także przykład dla was jak możecie zrobić takie coś i ćwiczyć z kimś :)













Należy wskazać głośność nagrywany dźwięk, które logopeda daje na płycie i to jest istotne przy ustawianiu procesora.


6 komentarzy: